Nałęczowska Spółka Handlowa Sp. z o.o. powstała z inicjatywy członków Nałęczowskiej Spółdzielni Rolniczo – Handlowej. Rozpoczęła swoją działalność jesienią 2001r. Na stanowisko Prezesa Zarządu został powołany Grzegorz Kobus, który wraz ze sprawdzonym zespołem pracowników miał zmierzyć się z nową formą prowadzenia handlu. Początki działalności Spółki skupiały się na produkcji piekarniczej, hurtowni wody mineralnej oraz targowisku. Podpisane zostały również umowy najmu wolnych powierzchni handlowych i magazynowych.
Wiosną 2002r. krystalizują się plany inwestycyjne co do budynku handlowo – usługowego przy ul. 1 Maja 12. Celem jego modernizacji jest urządzenie wielkopowierzchniowego sklepu z art. spożywczymi i chemiczno – kosmetycznymi. Rozwój supermarketów na polskim rynku wyznacza jedyny możliwy kierunek do osiągnięcia sukcesu w handlu.
W 2003r. oddany zostaje do użytku pasaż handlowy – pierwsza część planowanej w centrum Nałęczowa inwestycji. Równolegle prowadzone są intensywne prace przy budowie supermarketu. Władze NSH są przekonane, że nie można czekać aż zachodnie sieci wejdą do Nałęczowa. Klienci również oczekują pojawienia się obiektu, w którym jakość obsługi i wygoda dokonywania zakupów będą na miarę XXI wieku. Wreszcie 18 grudnia, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia otwarty zostaje pierwszy w historii Nałęczowskiej Spółki Handlowej supermarket. Elektroniczna obsługa klienta, samoobsługowy system kodów kreskowych oraz cyfrowy monitoring to nowa jakość na lokalnym rynku, która szybko znajduje uznanie wśród mieszkańców i przyjezdnych gości. Szerokość asortymentu, elektroniczna dokumentacja czy strategia promocji to nowe wyzwania dla pracowników i osób zarządzających. Zwiększająca się sprzedaż daje nowe możliwości negocjacyjne z dostawcami, co ma swoje odbicie w niskim poziomie cen.
Rok 2004 to kolejne plany modernizacji otoczenia supermarketu oraz monitorowanie pracy placówki. Nowoczesny handel wymaga „zmiany myślenia” w wielu obszarach działalności całej firmy. Nowe wyzwania dotyczą m.in. zarządzania personelem oraz księgowości.
W 2005r. wprowadzone zostają procedury produkcyjne, handlowe i magazynowe, jakich wymaga się od firm w nowej, unijnej rzeczywistości. Szczególny nacisk kładziony jest na system HACCP oraz zasady Dobrych Praktyk Higienicznych. Ostatecznych kształtów nabiera kompleksowa koncepcja użytkowa i funkcjonalna obiektu i otoczenia przy ul. 1 Maja 12. Powstaje projekt budowlany i wizualizacja. Zarząd poszukuje inwestora dla targowiska oraz części niewykorzystanych obiektów. Zatrudnienie w firmie zbliża się do 40 osób. Nałęczów Zdrój (producent „Cisowianki”), gdzie NSH jest udziałowcem, również rośnie w siłę i zdobywa coraz większą część polskiego rynku.
Rok 2006 to czas na pierwsze porządkowanie struktury organizacyjnej firmy. Po dwóch latach funkcjonowania supermarketu nauczyliśmy się zarządzania dużym sklepem i dostosowaliśmy do tego stanowiska pracy. NSH jest już niekwestionowanym liderem handlowym na lokalnym rynku. Rozwój nowego formatu staje się dla udziałowców ważną wskazówką, w którą stronę należy kierować strategię Spółki. Efektem tego jest decyzja o nabyciu obiektu w centrum osiedla w Bełżycach. Jego powierzchnia (700m2 na dwóch poziomach) oraz usytuowanie daje nadzieję na powtórzenie sukcesu z Nałęczowa. Odległość z Bełżyc do siedziby NSH to tylko kilkanaście kilometrów, więc nietrudno będzie nadzorować prace inwestycyjne i późniejszą działalność nowego supermarketu. Udaje się także podpisać umowę z nowym inwestorem na działce nałęczowskiego targowiska. Plany przewidują utworzenie na przełomie 2007 i 2008 roku nowoczesnego kompleksu handlowo – usługowego.
Perspektywa uruchomienia drugiego dużego obiektu handlowo – usługowego w Bełżycach w 2007r. stawia przed Spółką nowe wyzwania. Zarządzanie kilkoma placówkami, nowy system informatyczny, system księgowy połączony z modułem sprzedaży w supermarketach oraz prowadzenie dwóch dużych inwestycji jednocześnie to problemy, z jakimi przyjdzie się teraz zmierzyć. 1 lipca decyzją Zarządu wprowadzona zostaje nowa struktura organizacyjna. Dyrektorem ds. administracji i produkcji zostaje Emil Gajewski, Paweł Romanek obejmuje funkcję dyrektora ds. handlowych natomiast za finanse firmy odpowiada dyrektor Małgorzata Sagan. Do zarządzania siecią informatyczną w centrali oraz w sklepach zostaje oddelegowany Krzysztof Chęć, którego praca magisterska na temat rozwiązań IT w NSH pozwoliła mu awansować. W połowie roku udaje się uzyskać wszelkie potrzebne zezwolenia na rozpoczęcie obu inwestycji. Zatrudnienie w firmie przekracza 50 osób.
Ukończony zostaje remont zakupionego rok wcześniej budynku. Przebudowa, wymiana instalacji elektrycznej, grzewczej oraz chłodniczej, wymiana drzwi i okien, położenie glazury to tylko najważniejsze z prac remontowych, które zajęły kilka miesięcy. Na sali sprzedaży wstawione zostały nowe meble, urządzenia chłodnicze, grzewcze oraz ciągi oświetleniowe. Lokal wyposażono w elektroniczny system antywłamaniowy, monitoring przeciwkradzieżowy i nagłośnienie. Wprowadzony został komputerowy system obsługi klienta i ewidencji księgowej. Baza danych podpięta zostaje do nowego serwera w siedzibie Spółki. 18 grudnia 2007r., dokładnie cztery lata po uruchomieniu supermarketu w Nałęczowie swoje drzwi dla klientów otwiera nowocześnie
urządzony obiekt w Bełżycach.
W 2008r. podjęta zostaje decyzja o konieczności zmiany formy, w jakiej funkcjonuje piekarnia NSH. Dotychczasowa działalność pozostawia nas daleko w tyle jeśli chodzi o dzisiejsze realia, panujące na rynku piekarniczym. Tradycyjna technologia daje co prawda wysoką jakość wyrobów jednakże odbija się na kosztach i od kilku lat rentowność tej części działalności Spółki pozostawia wiele do życzenia. Rok później udaje nam się znaleźć nowego partnera, który podejmuje się przejęcia części urządzeń, pracowników oraz prowadzenia dalszej produkcji. W oddanym do użytku pasażu handlowym w Bełżycach swoje miejsce znajduje oddział nałęczowskiego Banku Spółdzielczego. Jest to od początku naszej działalności kluczowy partner, z którego usług korzystamy każdego dnia. Na terenie dawnego targowiska w Nałęczowie otwierają się nowe obiekty: „Karczma Nałęczowska” i duży kompleks targowy „Nałęczówki”.
W roku 2009 rozpoczynają się kolejny etap prac budowlanych przy obiekcie w Nałęczowie. Oddana zostaje do użytku część produkcyjna dla cukierni „Delicja”, zmienia się wygląd elewacji a cały obiekt nabiera nowego kształtu. Stopniowo cała stolarka okienna i drzwiowa wymieniana zostaje na drewnianą, wyrasta również nowa część budynku od strony frontowego wejścia. W maju Spółka przekazuje działalność w zakresie produkcji piekarniczej na rzecz nowego podmiotu, który prowadzi prywatny przedsiębiorca. Zarząd rozmawia z kilkoma partnerami na temat pozyskania lokalizacji pod kolejne supermarkety. Do końca roku powinny one przynieść efekt. W rankingu Kuriera Lubelskiego NSH zajmuje 90. miejsce wśród największych firm Lubelszczyzny. Jest to jak dotychczas największy sukces firmy na tle regionu.
W 2010r. na terenie działania naszych supermarketów w Nałęczowie i Bełżycach pojawiły się sklepy zachodnich sieci dyskontowych. Jednak po kilku miesiącach klienci udowodnili nam, że nawet mimo bliskiego położenia konkurencji nasze supermarkety z powodzeniem mogą funkcjonować, działając w oparciu o dotychczasową formułę handlu. Zwłaszcza jeśli chodzi o produkty świeże, takie jak owoce, warzywa, mięso, wędliny czy pieczywo nasza oferta jest najlepsza w okolicy.
Z myślą o dalszym rozwoju formatu supermarketów kupujemy obiekt o powierzchni 850m2, położony w Karczmiskach, na trasie Kazimierz Dolny – Opole Lubelskie. Na przyszły rok planowane jest uruchomienie tam naszej kolejnej placówki wraz z powierzchnią handlowo – usługową dla najemców.
Obiekt w Nałęczowie zyskał nową elewację a przy budynku powstał duży, funkcjonalny parking na 25 miejsc dla klientów supermarketu i pasażu handlowego. Zmieniło się również otoczenie (tereny zielone, oświetlenie itp.), gotowe do użytku są dobudowane powierzchnie handlowe na poziomie sklepu. W koordynowaniu działalności handlowej supermarketów pomaga na nowo utworzonym stanowisku Managera ds. Zakupów Ewa Pacek, która pracę w NSH zaczynała od stanowiska Kierownika Supermarketu w Nałęczowie.
Po raz drugi nasza spółka znalazła się w gronie stu największych firm Lubelszczyzny. W złotej setce znaleźliśmy się zarówno w rankingu Kuriera Lubelskiego jak i Dziennika Wschodniego, Świadczy to o skutecznej strategii rozwoju jaką obraliśmy kilka lat temu. W wyniku konsultacji i przeprowadzonych wśród klientów ankiet, wybrana zostaje nowa nazwa naszych supermarketów – ALIBI. Nowe logo oraz hasła reklamowe umieszczone na naszych placówkach przyciągają klientów.
Rozpoczęła się przebudowa obiektu w Karczmiskach. Budynek ma zyskać nowy wygląd, będzie bardziej funkcjonalny a komfort zakupów ma zapewnić supermarket Alibi wraz z małą galerią handlową i oddziałem banku. Urządzony będzie nowy, większy parking dla klientów.
Początek roku 2011 to prestiżowa nagroda „Gazela Biznesu”, którą otrzymała Nałęczowska Spółka Handlowa za dobre wyniki i dynamiczny rozwój firmy.
Trwają zaawansowane prace remontowo-budowlane w obiekcie w Karczmiskach. Zakończono montaż instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej. Na ukończeniu jest instalacja elektryczna, chłodnicza, teleinformatyczna i monitoring. Trwają prace nad ociepleniem i elewacją budynku. Do zagospodarowania pozostaje otoczenie obiektu, drogi dojścia oraz parkingi i tereny zielone.
W rankingu 100 największych firm Lubelszczyzny awansujemy o kilka miejsc w górę co w dobie kryzysu prawie we wszystkich dziedzinach życia gospodarczego w kraju należy uznać za sukces. Mamy nadzieję, że po zakończeniu inwestycji w Karczmiskach odnotujemy kolejny wzrost obrotów i awans w rankingach Kuriera Lubelskiego i Dziennika Wschodniego.
Po długiej i trudnej modernizacji obiektu, w grudniu 2011 otwieramy kolejny supermarket pod nazwą Alibi. Na ponad 300 m² powierzchni jest bogata oferta asortymentowa, działa mała galeria handlowa oraz Oddział Banku Spółdzielczego z Opola Lubelskiego.
Budynek zyskał nowoczesny kształt, estetyczne wykończenie i funkcjonalność. Wygodę zakupów zapewnia wygodny parking.
W roku 2012 kolejny awans Nałęczowskiej Spółki Handlowej w ranking ogłaszanym przez nasza regionalna prasę – Kurier Lubelski i Dziennik Wschodni. Nowy supermarket i galeria w Karczmiskach oraz stabilne dochody z Nałęczowa i Bełżyc dają nadzieję na dobre miejsca w rankingu w najbliższych latach. Po kilku miesiącach zakończył się remont pomieszczeń administracyjnych na najwyższej kondygnacji w obiekcie w Nałęczowie. Nowy wygląd i funkcjonalność zyskały pomieszczenia sekretariatu, kadry kierowniczej, księgowości, kadr, sala konferencyjna, archiwum. socjalne, magazynowe i administratorów obiektów i sieci NSH.
Rok 2013 przyniósł kolejne i najważniejsze chyba wyróżnienie. Miesięcznik Forbes ogłosił listę przedsiębiorstw w Polsce, które najszybciej zwiększają swoją wartość, są rentowne, notują wzrost obrotów, maja dobre wszystkie podstawowe wskaźniki ekonomiczne.
W grupie firm o dochodach od 5 do 50 mln zł Nałęczowska Spółka Handlowa znalazła się na pierwszym miejscu w województwie lubelskim i została uhonorowana tytułem Diament Forbesa. W rankingu ogólnopolskim firma znalazła się na wysokim, dziewiątym miejscu. To bardzo duże wyróżnienie i prestiżowa nagroda dla firmy, która w ciągu kilku lat potrafiła znaleźć sobie miejsce na trudnym obecnie rynku handlu i usług.
Ranking Złotej Setki Dziennika i Kuriera Lubelskiego za rok 2012 potwierdza dobre wyniki i pozycję na jakiej jest obecnie Nałęczowska Spółka Handlowa.
Rozmowy z firmami z branży w sprawie konsolidacji i wspólnego prowadzenia działalności gospodarczej nie przynoszą póki co oczekiwanych rezultatów. Wielu szefów firm oraz członkowie ich władz chyba nie rozumieją , że w pojedynkę nikt nie jest w stanie konkurować z dobrze zorganizowanymi i mocnymi finansowo zachodnimi sieciami handlowymi.
Nadal jednak kadra kierownicza NSH konsekwentnie prowadzi rozmowy z firmami , które mogłyby stać się partnerami gospodarczymi.
Na początku 2013 roku zapada decyzja o uruchomieniu Drogerii Alibi w oparciu o lokale w pasażu handlowym w Nałęczowie. Po pól roku drogeria jest otwarta, klientów jest coraz więcej a władze NSH mają nadzieję , że ta formuła prowadzenia handlu kosmetykami i chemią gospodarcza sprawdzi się nie tylko w Nałęczowie.
Pasaż Handlowy w Nałęczowie zyskał nowy wygląd. Zmienił się układ stoisk i zakres prowadzonej działalności handlowej oraz usługowej.
Obiekt przy ul. Bychawskiej w Bełżycach gdzie NSH ma supermarket Alibi został ocieplony, ma nową ciekawą elewację , przybyło kilku najemców. Pojawił się również w Bełżycach nowy supermarket Intermarche. Ale biorąc pod uwagę pierwsze miesiące działalności nie można wróżyć nowej sieci wielkich osiągnięć, zwłaszcza że sprzedaż w Alibi prawie się nie zmieniła a o nowych klientów na lokalnym rynku będzie bardzo trudno.
Rok 2014 przywitał Nałęczowską Spółkę Handlowa kolejnymi wyróżnieniami. Po raz drugi spółka otrzymała tytuł Gazeli Biznesu od wydawnictwa Puls Biznesu a także po raz drugi znalazła się na liście wyróżnionych Diamentów Forbesa co wskazuje na bardzo dobre wyniki firmy w ostatnich latach działalności.
W roku 2015 z myślą o nowych placówkach handlowych, kupujemy nieruchomość w Nowodworze oraz podejmujemy działania w celu zakupu nieruchomości w Żyrzynie.
Obiekt w Nowodworze wykorzystujemy na duży magazyn administracyjny. W Żyrzynie kupujemy w przetargu kilka działek, uzyskujemy pozwolenie na uporządkowanie terenu oraz pozwolenie na budowę supermarketu, obiektów towarzyszących i parkingu. Trzeba przyznać , że samodzielna budowa oraz udządzenie od podstaw nowych obiektów o łącznej powierzchni prawie 1000 m, z parkingiem było dla naszej firmy dużym wyzwaniem.
Realizację projektu technicznego oraz nadzór nad wykonawcami sprawował dyrektor Emil Gajewski oraz kierownik budowy Ryszard Jasik, projekt technologiczny oraz koncepcje handlową prowadził dyrektor Paweł Romanek. Nad całością inwestycji czuwał prezes Grzegorz Kobus.
Realizacja inwestycji w Żyrzynie obejmowała: stan surowy, więźbę dachową, pokrycie blachodachówką, budowę wjazdu, stolarkę okienną i drzwiową, instalacje wewnętrzne – elektryczna, gazowa, wod-kan, pożarowa, teleinformatyczna, wentylacja i klimatyzacja. Następnie tynki, posadzki. sufit podwieszany, malowanie całości. Wykonano ogrodzenie i niwelacje terenu, budynek gospodarczy oraz bardzo duży parking. Opracowana została koncepcja technologiczna, zakupiono meble i wyposażenie. W związku ze zwiększeniem siły nabywczej naszych supermarketów w hurtowniach i u producentów pojawiła się koncepcja urządzenia Magazyny Centralnego.
Na terenie administrowanym przez firmę Panattoni w Lublinie Spółka wynajęła powierzchnię magazynową. Urządzono magazyn wysokiego składowania o powierzchni ponad 1.000 m² , zakupione zostały środki transportu oraz zatrudniono zespół pracowników.
Z magazynu zaopatrywaliśmy własne supermarkety i powoli rozwijaliśmy sprzedaż zewnętrzną.
W okresie ostatnich kilkunastu lat mieliśmy szereg propozycji współpracy na zasadach franczyzy ale tak naprawdę żadne z przedstawionych warunków nam nie odpowiadały.
Na rynku funkcjonowało już wiele sieci handlowych, oferujących pomoc zrzeszonym sklepom. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku, pojawiły się pierwsze pomysły aby związać się ze znaną marką sieci sklepów umową franczyzową.
W roku 2017 w gronie udziałowców podjęliśmy kluczową dla NSH decyzję o podpisaniu umowy franczyzowej. Chcieliśmy jako partnera w biznesie wybrać firmę, którą znamy, do której mamy zaufanie i która prowadzi handel w obiektach zbliżonych wielkością i asortymentem do naszych. Jedyną spełniającą te kryteria była wywodząca się z Lublina sieć supermarketów Stokrotka. Za takim wyborem przemawiało szereg argumentów. Centrala i wiele sklepów działało od lat w naszym bezpośrednim sąsiedztwie, znaliśmy wiele osób z którymi współpracowaliśmy jeszcze kiedy prowadzili biznes pod szyldem Eldorado i Emperii. To jest właśnie to zaufanie, którego nie da się zmierzyć. Podobieństwo asortymentowe a często i cenowe też nas zbliżało do Stokrotki. Ostatnie lata pokazały, że chcemy działać na tym samym terenie a lokalizacje nawet się pokrywają . Ponadto już tak sentymentalnie możemy powiedzieć że to nasza lubelska rodzima sieć.
Oczywiście nasze sklepy stanowiłyby jedynie 1% w obrotach całej sieci Stokrotka ale w grupie z pewnością poczulibyśmy się lepiej i bezpieczniej. Inne czynniki decydujące o wyborze to ogólnopolska reklama i promocje, cotygodniowe gazetk, billboardy, bliskość centrali sieci i magazynów zaopatrujących sklepy. Umowę franczyzową z siecią „Stokrotka” podpisujemy w 2018 roku.
Podjęcie współpracy wiąże się jednak z likwidacją działającego niespełna dwa lata magazynu centralnego. Musieliśmy podjąć decyzję o jego likwidacji i sprzedaży całości wyposażenia.
Przystosowując supermarket Alibi w Nałęczowie do prowadzenia działalności w ramach umowy franczyzowej pod szyldem „Stokrotka” poczyniliśmy szereg zmian w funkcjonowaniu obiektu.
Do najważniejszych należały: powiększenie sali sprzedaży oraz reorganizacja stoisk handlowych i kas, wymiana wszystkich mebli i urządzeń chłodniczych, uruchomienie pieca do pieczywa, które pieczemy teraz na bieżąco. Zmiany dotyczyły również niższej kondygnacji budynku. Mimo zadowalających wyników z działalności drogerii Alibi zdecydowaliśmy się zakończyć jej działalność pod własnym szyldem i związaliśmy się umową najmu z największą na rynku siecią drogerii Rossmann. Podobnie zrezygnowaliśmy z wynajmu powierzchni handlowcom w pasażu, pozostawiając jedynie kolekturę Lotto oraz usługi zegarmistrzowskie. Mamy nadzieję że dla naszej „Stokrotki” sąsiedztwo Rossmanna i Totalizatora będzie dodatkowym magnesem, przyciągającym klientów a jednocześnie skończą się problemy z drobnymi najemcami.
Na koniec 2018 roku NSH zatrudniała już 100 osób.
Przy obiekcie w Nałęczowie instaluje się paczkomat firmy Inpost a w latach następnych bankomat PKO oraz paczkomat w Żyrzynie i Karczmiskach.
W roku 2020 NSH sprzedaje obiekt magazynowy w Nowodworze oraz działkę rekreacyjną w Uścimowie.
Trwająca od dłuższego czasu pandemia oraz zakaz handlu w niedzielę nie pozostają bez wpływu na naszą działalność. Ponadto z początkiem 2021 roku pod Nałęczowem uruchomiono nowy supermarket sieci Top Market, na terenie Karczmisk duży sklep Dino a w Nałęczowie sklep Żabka i salonik piekarniczy. Otoczenie szybko się zmienia i trzeba się do niego na bieżąco dostosowywać. Trzeba przyznać że NSH dobrze sobie radzi i ma swoje miejsce na rynku handlowym w regionie.
Po trwającej ponad pół roku likwidacji Rejonowej Spółdzielni Handlowo-Produkcyjnej w Puławach następuje sprzedaż majątku i podział środków dla udziałowców gdzie oprócz Spółdzielni GS jednym z udziałowców była NSH.
W sprawie funkcjonowania i gospodarowania majątkiem przed udziałowcami NSH stała jeszcze jedna decyzja, dotycząca obiektu w Bełżycach, który od dłuższego czasu nie osiągał planowanej zyskowności. Na Walnym Zgromadzeniu w 2022 podjęto decyzję o sprzedaży nieruchomości w Bełżycach. Środki finansowe pozyskane ze sprzedaży udziałów w RSHP Puławy oraz obiektu Bełżyce firma z pewnością będzie chciała zainwestować.
Trudno w prosty sposób odpowiedzieć czy w najbliższym czasie będziemy się starać o nowe lokalizacje supermarketów naszej Spółki. Pracujemy nad tym. Jeśli będzie coś nowego to może nie tak szybko ale z pewnością pod znanym szyldem…