Połączmy siły
Podmiotom działającym dzisiaj na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi na Lubelszczyźnie nie jest łatwo. Zwłaszcza jeśli nie stoi za nimi potężny, zagraniczny kapitał i reklama w ogólnopolskich mediach. Coraz trudniej też działać w tej branży w pojedynkę, próbując samemu sprostać oczekiwaniom klientów co do poziomu cen, promocji, asortymentu, wyposażenia, jakości obsługi itd.
Wokół można zaobserwować wiele zjawisk, świadczących o potrzebie łączenia się w bardziej lub mniej ścisłe grupy handlowe. Duże podmioty przejmują małych graczy, coraz szersze kręgi zataczają systemy franczyzowe i wszelkiego rodzaju inne grupy zakupowe. Jednakże udział w tzw. „konsolidacji rynkowej” zawsze wiąże się z oddaniem autonomii w wielu aspektach zarządzania placówką. Sieci narzucają listę dostawców, widełki marżowania, politykę promocji, standardy wyposażenia, niewygodne zapisy umowy o współpracy a czasem nawet ilość zatrudnionych pracowników. Należy przy tym pamiętać że jest się „małym trybikiem” tej maszyny i ze zdaniem pojedynczego uczestnika nikt się w praktyce nie będzie liczył.
Z naszych doświadczeń wynika, że można również z powodzeniem działać i podejmować współpracę na mniejszą skalę, gdzie partnerzy w biznesie mają równe prawo decydowania o własnym rozwoju i wspólnie budują strategię grupy. Współpraca oparta na bliskim kontakcie daje większą pewność, że decyzje będą podejmowane z dostosowaniem do warunków lokalnego rynku a nie przez oderwanych od lubelskiej rzeczywistości handlowej osób z centrali sieci na drugim końcu Polski. Możemy wymienić kilka wymiernych korzyści, jakie wynikają z „połączenia sił” na lokalnym rynku i prowadzenia wspólnej strategii przez kilka mniejszych podmiotów:
• większa pewność dalszego funkcjonowania, bezpieczeństwa finansowego i rozwoju połączonych firm,
• wykorzystanie efektu skali w negocjacjach z dostawcami (rabaty, promocje, terminy płatności) i usługodawcami (prowizje od płatności kartą, doładowania, wyposażenie),
• prestiż i pozytywna zmiana wizerunku u lokalnych władz i mieszkańców,
• miejsca pracy dla dotychczasowego personelu i lepsze warunki płacowe,
• wzajemna, fachowa pomoc w zakresie handlu, informatyzacji, modernizacji itp.,
• pomoc w określeniu niezbędnych prac budowlanych przy sklepie (parking, podjazd dla niepełnosprawnych itp.),
• możliwość doinwestowania współpracującego podmiotu,
• szanse na rozwój słabszej jednostki w połączeniu z silniejszą,
• duże oszczędności kosztów zarządu i administracji.